Wilrijkse straten extra proper en fleurig na poets- en plantdag

Sinds 22 april ligt Wilrijk er extra proper en fleurig bij. De Wilrijkenaren haalden immers de borstel door meer dan 40 straten en het district verdeelde duizenden planten.

Lentepoets in 40 straten

Op zaterdag 22 april halen 632 Wilrijkse gezinnen hun poetsmateriaal boven. Voor de jaarlijkse Lentepoets geven ze in 40 straten de stoepen, voortuinen en opritten een flinke poetsbeurt. Buurtbouwers verspreidde in de deelnemende straten 160 duurzame bloembakken met bijhorende bloemen en potgrond. De in totaal 3.200 geraniums geven de propere straten extra kleur.

Ook de bewoners van de assistentiewoningen van het dienstencentrum Romanza (Zorgbedrijf Antwerpen) en het Woonzorgcentrum Groenveld staken de handen uit de mouwen tijdens de Lentepoets.

Op zaterdag 21 oktober 2023 pakt Buurtbouwers opnieuw uit met een (herfst)poetsactie.

Groenbouwers: 100 gezinnen vergroenen en verblauwen Wilrijk

Eveneens op 22 april hield Groenbouwers zijn halfjaarlijkse ophaalmoment. Honderd Wilrijkse gezinnen die dit voorjaar intekenden op één of meerdere acties in het kader van het Wilrijkse groenreglement, haalden hun gratis plantenpakket op in het serrecomplex aan de Neerlandweg.

Daardoor krijgt Wilrijk er 1.091 plantjes bij die opduiken in onder meer geveltuinen en groenslingers. Er werden ook 30 geveltonnen afgehaald, die regenwater recupereren aan de voor- en achtergevels van gezinswoningen.

Alle acties focussen op meer groen, minder verharding en een betere opvang van regenwater in Wilrijkse straten.

Vanaf 1 mei 2023 kunnen Wilrijkenaren zich opnieuw inschrijven voor één of meerdere acties van dit nieuwe groenreglement. De deadline van deze tweede ronde ligt op 30 september 2023. De bedeling vindt plaats op 21 oktober 2023. Meer informatie over de Groenbouwers-acties is te vinden op www.wilrijk.be/groenbouwers.

Wilrijks districtsschepen voor groenvoorziening Hans Ides: "Het is erg fijn om te zien dat Groenbouwers zo leeft bij de Wilrijkenaars! Naast het tegengaan van wateroverlast is een groene straat immers vooral ook fijn voor de bewoners. Planten en bloemen houden de straat koel door verdamping en bomen zorgen voor aangename schaduw op een hete dag. En uiteraard trek je in de straat door dat extra groen bijen, vlinders en vogels aan."

Foto's van de poets- en plantacties in de Overwinningstraat, de Koning Albertstraat, de Koning Elisabethstraat en de Koning Leopoldstraat staan in de mediagalerij. Dit beeldmateriaal is enkel bedoeld voor gebruik door de pers.

Sylvia Mortelmans Communicatie & Participatie, District Wilrijk