Jommeke's Plastieken Walvis duikt op in Wilrijkse parkvijver

Het Wilrijkse Park Steytelinck heeft er een blikvanger bij. In de parkvijver prijkt voortaan 'De Plastieken Walvis', een circulair kunstwerk gebaseerd op de gelijknamige onderzeeër uit de strips van Jommeke.

De Plastieken Walvis is een onderzeeër van professor Gobelijn waarmee Jommeke en zijn vrienden tal van avonturen beleven. Kunstenaar Luc Cauwenberghs maakte een replica met recyclagemateriaal en zwerfvuil en metaalafval dat werd aangeleverd door de bedrijven ISVAG en Belgian Scrap Terminal. ​ Het beeld werd op woensdag 21 september ingehuldigd door Jommeke in aanwezigheid van Wilrijkse straatvrijwilligers.

Het kunstwerk is het slotakkoord van een sensibiliseringsproject dat het district opzette met Standaard Uitgeverij en DEME. In het voorjaar bezochten leerlingen van 10 Wilrijkse basisscholen een pop-up tentoonstelling waar ze meer te weten komen over zwerfvuil en hoe we plasticvrij kunnen leven.

Districtsschepen voor jeugd en lokale onderwijszaken Hans Ides: “Dit project startte met een brief van een paar kinderen van het eerste leerjaar aan het districtsbestuur die lieten weten erg ongelukkig te zijn met het vuil dat ze zagen rondslingeren. Samen met Jommeke brengen we alle kinderen bij wat de gevolgen zijn van zwerfvuil en hoe recycleren werkt.”
“Soms past een plaatje perfect, zoals hier met de Plastieken Walvis”, vult districtsburgemeester Kristof Bossuyt aan. “De innige band tussen Jommeke en zijn geboortedorp Wilrijk wordt met dit circulaire kunstwerk alleen maar versterkt. Daarnaast zetten we in Wilrijk sterk in op bewustmaking rond zwerfvuil. Er was het scholenproject in het voorjaar, maar we zijn bovenal fier op de ruim vierhonderd inwoners die zich regelmatig inzetten als straatvrijwilliger. Daarnaast steken ook de Wilrijkse jeugdbewegingen twee keer per jaar de handen uit de mouwen tijdens grote opruimacties die ISVAG samen met hen opzet. De Plastieken Walvis staat symbool voor al deze inzet.”

Wilrijk, geboortedorp van Jommeke

Dat de Plastieken Walvis opduikt in Wilrijk is geen toeval. Jommeke werd er voor het eerst op papier gezet door zijn geestelijke vader Jef Nys. Sindsdien zijn de stripfiguur en het Geitendorp onlosmakelijk met elkaar verbonden. Jommeke en zijn vrienden zijn er terug te vinden op een gigantische stripmuur langs de expressweg R11, een mozaïek aan de gevel van 't Vlaams Stripcentrum en tal van nutskasten. Jommeke zal ook te zien zijn in de Geitestoet op zondag 25 september 2022.

Bert Van Roy Standaard Uitgeverij